Portfolio – bli husket!

Er du i gang med å sette sammen portfolioen din, her har vi noen tips til deg! 
Det finnes mange svar på hva som er en god portfolio og hvordan den bør settes sammen. Det viktigste er at portfolioen presenterer deg som Art Director og at du er bevisst på hvordan du vil promotere deg selv  for firmaet du skal søke jobb i. Få frem dine styrker og  interesser og skill deg ut i mengden. Her er noen tips og råd, men det er ingen fasit på hvordan du skal gjøre det.

  1. Samle sammen alt du har av arbeider og lag en oversikt.
    Det første du bør gjøre er å se over alle arbeidene dine. Sorter etter temaer og finn ut hva som er din sterkeste side og hvor du vil legge fokuset ditt. Markedskommunikasjon, redaksjonell kommunikasjon eller visuell kommunikasjon? Konseptutvikling, ideer, design, illustrasjon, film, foto? Hva liker du best å jobbe med, hva vil du fremheve med deg som Art Director?
    Vis hva slags erfaring du har og plukk ut de beste jobbene.
  2. Har du ikke nok arbeider – lag flere!
    Det er mange studentkonkurranser som har fine briefer du kan løse ved siden av oppgaver dere får på skolen. Viktig at du viser at du kan lage kommunikasjon som løser et problem eller tydeliggjør sak.
    Du kan også redesigne eksisterende ting som for eksempel logoer og hjemmesider.
    Du kan også lage reklame for kjente merkevarer du synes har døll reklame og lage en brief selv.
    (bil, bank, mineralvann, aviser, klær, veldedige organisasjoner, medisin, mat, mobil selskap, streamingselskaper, ruter). Gå inn på arkivet til Gullblyanten.no og se etter kunder der. Gå inn på Kreativt Forum . og se på byråguiden, gå inn på hjemmesiden til de ulike byråene og se hva slags kunder de har.
    Du bør helst unngå å lage reklame for kunder som lett kan bli en klisje eller et gimmick. Sånn som Kondomeriet, Bibelen, rare museer etc. Det kan fort bli litt teit, og litt unna virkeligheten man jobber med. Det er mer imponerende å se at du har løst et problem for DNB på en oppsiktsvekkende og kul måte.
    Og skal du lage reklame for Lotto, bør den være enda bedre enn de lotto reklamene som er gjort.
    Mye av dette gjelder også design jobber.
  3. Kvalitet fremfor kvantitet.
    Husk folk i bransjen er busy og får mange forespørsler fra unge folk som vil vise portfolioen sin, derfor må du være selektiv og kun ta med de beste arbeidene dine.Og tar du med noe du ikke er stolt av, er det fort gjort å snakke arbeidet og seg selv ned uten at du hadde tenkt til å gjøre det.
  4. Vis den beste jobben først.
    Vis den beste jobben først og den nest beste sist. Også tar du alt det andre i midten, og gjerne en bra jobb der også. Det er veldig viktig å imponere på første anslag og på sortien.
  5. Hvor mange arbeider.
    7-11 er et fint tall, men det er bedre å ha 5-7 knallgode arbeider enn 10 der tre av dem er sånn passe.
    Mer enn 15 arbeider er veldig få som har tid til å vurdere.
  6. Vis variasjon.
    Vis din allsidighet og få frem at du kan løse ulike former for kommunikasjon, ta med caser som er forskjellige.
    Ta med:
    • PRINT (plakat, annonse, flyer, brosjyre etc)
    • INTERACTIVE KAMPANJER (webside, mobil, app, nettbannere, ideer på SOME)
    • EN KAMPANJE med uttak i minimum tre medier, vis at konseptet kan taes ut i flere kanaler.
    • ENKELT ARBEID (trenger ikke alltid å ha med en serie derom et arbeidet er fint.
    • FILM (reklamefilm, animasjonsfilm, surrealistisk, kunst eller dokumentar)
    • RADIO kult å vise at du har laget radiospot dersom du har det, men den bør være bra.Design jobber, vis både print og nettløsninger:
    • Logo
    • Visuell identitet
    • Pakningsdesign
    • Magasin
    • Brosjyrer
    • DM og FlyerFilm, få frem at du er en god historieforteller. Og at du bruker visuelle virkemidler for å forsterke budskapet. Du kan også ha med storyboard og moodboard.
    Det er viktig å få frem at du er en problemløser, like mye som at du er en designer!
  1. Husk på detaljene.
    • Profesjonell. Print ut ting du har laget og ta et bildet av det så det ser profesjonelt ut. Ikke bare lag en screenshot
    • Designarbeidene bør snakke for seg selv og ikke forklares
    • I reklamekampanjene bør ikke ideen forklares, men du kan godt skrive litt om strategien og valg som er tatt.
    • Viser du casefilmer kan du i tillegg til casefilmen plukke ut noen av kanalene og vise de separat. Som f.eks print og utendørs mm. Vis frem ADén i alle kampanje elementene dine.
    • Husk, det holder ikke å ha en god ide, excutions (formen) er også viktig.
    • Det holder heller ikke at ting bare ser fett ut, det må ha en god ide.
  1. Bare du er du.
    Vær deg selv og vis frem din passion og nørden i deg. Er du god på illustrasjon, fotografi eller skriver du, ta med det også.
    Få frem din personlighet, hva slags AD er du? Kanskje har du er interesse på fritiden, samler på rare designting. Dette krydrer mappen din.
  2. Teamarbeid
    Vær ærlig på hva du har gjort i et arbeid dersom dere er flere som har jobbet med det. Fortell om arbeidsfordelingen og hvilken rolla du hadde. Med dette får du vist at du er god på å jobbe i team og ikke tar all æren selv for det andre har gjort.
  3. Stil og tone // Personlig logo // Få frem navnet ditt
    Husk portfolioen din er en personlig merkevarebygging.
    Lag en personlig logo og ha et gjennomført visuelt utseende. Lag f.eks en logo av initialene dine. Eller laget icon som fremstiller deg eller hvordan du vil fremstå. Da ser du profesjonell ut.
    Noun Project her finner du inspirasjon og et stort utvalg av ikoner.
    Dribble – Icon set her finner du mange iconer
    Themeforest her finner du inspirasjon til mange temaer
    Semplice 
    dette er et portfolio verktøy for designere.
    Les en interessant artikkel om det The Most Important Page on Your Portfolio
    Semplice Portfolio Inspiration
    Website Style Guide Resources her finner maler, litt kjedelig men kanskje nyttig for noen mht organisering.
  1. Hvilken plattform skal du velge?
    Det er mange plattformer du kan lage en superfin portfolio, og du må selv finne ut av hvilken som egner seg best for deg.
    Kjøp et domene, det ser rett og slett proffere ut og er ikke så dyrt på .no (.com er dyrere).
    Adobe Portfolio 
    Med denne kan du sammenkoble deg rett på Behance
    WordPress 
    Squarespace
    WIX
    Lenker til andre portfolioplattformer: Creative Blog
  2. CV / Resume.
    Den kan inneholde følgende:
    • Navn
    • Tittel
    • Kontaktinformasjon
    • Utdannelse + relevante kurs og workshop
    • Jobberfaring (husk ulike verv kan også nevnes, da viser du at det er guts i deg)
    • Priser fra konkurranser
    • Ferdigheter innen Adobepakken eller andre nyttige programmer og apper
    • Interesser (fotografi, illustrasjon, film, samle på rare ting, noe som gjør deg unik og interessant)
  3. SOME
    Har du en kul konto som du ikke bruker privat på Instagram, Flickr, Thumbnail, EyeEM, Behance, Youtube, Vimeo. Legg ved lenke.
  4. Left behind.
    Lag gjerne en left behind. Det kan være en kortversjon av portfolioen på a5 eller mindre. Eller et kult visittkort som de har lyst til å henge opp på tavlen sin sammen med alt det andre kule en AD samler på. Du kan også sende en påminnelse i en PDF versjon på mail etter at du har vært der.
  5. Jobb med portfolioen hele tiden.
    Bytt ut arbeider når du har laget ting som er bedre.
    Portfolioen må ikke inneholde for mye.
    Er den full så er regelen: En jobb inn, er en jobb ut
    Kill your darlings her også. Selv om du har investert mye tid på en jobb, så er det ikke sikkert den skal være med allikevel.
  6. Hjelp hverandre.
    Hjelp hverandre i klassen og gi hverandre ærlige tilbakemeldinger på arbeider dere har laget. Dette er dere blitt veldig gode på i løpet av årene på Westerdals.

    Det finnes ingen regler, dette er kun tips. Bruk dem, kast dem og gjør det du tror på selv!